Chokbølge

Chokbølgeterapi findes som fokuseret chokbølge (ESWT) og radierende chokbølge (RPWT), også kaldet trykbølge. Her hos FysioØst har vi mulighed for at behandle din skade med trykbølge!

Trykbølge gives med et apparat, der vha elektromagnetisk teknologi, påvirker vævet med tryk, som spredes ned i vævet. Herved overføres energi, som har en positiv effekt på vævets energiomsætning og blodcirkulation. Med trykbølge kan man således stimulere kroppens egne helende egenskaber.

Ved anvendelse af trykbølge terapi påvirkes sene-og muskelvæv, og behandlingsformen er især effektiv til behandling af kroniske tilstande eller specifikke punktvise smerter i vævet.

En kronisk tilstand skyldes ofte dårligt ophelet væv efter en skade og/eller længerevarende uhensigtsmæssig belastning af sener og muskler.

Trykbølge kan bringe den kroniske skade til den akutte fase, hvorefter en mere optimal opheling kan begynde.

Behandlingen tager 5-10 minutter, og kan for nogen være forbundet med lidt smerte eller ubehag. Efter nogle timer kan man opleve en diffus smerte i det område, der er blevet behandlet, og dette kan stå på det første døgn efter behandling. Ofte ses det dog, at der er reduceret eller ingen smerter efter behandling. I begge tilfælde anbefales det, at man undgår intensiv aktivitet (som involverer og belaster det behandlede område) de første 48 timer efter behandling.

Skader, der kan respondere godt på behandling med trykbølge:

Hælspore (fascitis plantaris)

Tennis albue (Epicondylitis lateralis)

Golf albue (Epicondylitis medialis)

Achillesseneproblematikker

Løberknæ

Pris: 50,00 kr (Chokbølge-terapi udføres i tilknytning til normal fysioterapibehandling, og koster 50,00 kr i tillæg til alm. takst)